Besluit je van job te veranderen en je bedrijf of organisatie te verlaten? Best wel een emotioneel moment én ook een uitdaging voor je werkgever. In deze overgangsfase - in HR-termen de offboarding - is het fijn om in schoonheid te eindigen. Wat dat betekent voor werkgever en werknemer? Dat lees je hier.
Kies je er zelf voor om je carrière elders voort te zetten of heeft je werkgever dat voor jou beslist? Maakt niet uit. In beide gevallen sta je er best even bij stil hoe je je vertrek wil aanpakken. Als een dief in de nacht vertrekken, levert je in de toekomst weinig voordeel op. Enkele vuistregels over hoe je het beter doet als werknemer …
1. Rond je lopende projecten netjes af
Niemand houdt van losse eindjes. Werk dus in je laatste week zoveel mogelijk projecten af. Lukt dat niet? Zorg dan voor een correcte overdracht bij collega’s of je leidinggevende. Wordt je mailbox niet meteen afgesloten? Stel zelf een out-of-office in, waarbij je de contactgegevens van je opvolger of plaatsvervanger vermeldt.
2. Bedank je team en leidinggevende
Je hoeft geen dure cadeaus uit te delen of eindeloze speech te geven. Maar een klein, oprecht woordje van dank via mail, met een kaartje of van mens tot mens: daar pluk je sowieso de vruchten van. Het is niet alleen een vorm van respect tegenover je collega’s. Je krijgt er ook waardering voor én verbrandt er geen bruggen mee.
3. Organiseer een afscheidsmoment
Iets nieuws beginnen lukt beter als je ook degelijk afscheid hebt genomen van de vorige fase. Plan dus zeker een informele bijeenkomst om nog even met je collega’s samen te zijn. Een lunch op de middag of een afterwork op je laatste dag. Zo geef je je collega’s ook meteen een momentje om jóú in de kijker te zetten!
Ontslagen? Zo ga je er best mee om …
Moet je onverwachts vertrekken of voelt je ontslag oneerlijk aan? Blijf niet in je frustratie zitten. Hoe sneller je de situatie aanvaardt, hoe vlotter je verder kan. Je werkgever komt vast niet op zijn beslissing terug, dus discussiëren levert weinig op. Wat kan je wel doen? Vraag om een exitgesprek. Niet om je gelijk te halen, maar om de situatie beter te begrijpen en bij te leren. Zorg er ook voor dat je alle financiële details goed begrijpt. (Word je uitbetaald? Heb je vakantiedagen? Krijg je een ontslagvergoeding? ) En last but not least. Keep your cool! Hou je emoties onder controle. De professionele relaties die je hebt opgebouwd in dit bedrijf of deze organisatie kunnen later nog van pas komen in je verdere carrière. Je weet maar nooit … |
Los van de drie vuistregels die je als werknemer kan hanteren, ligt de offboarding-fase natuurlijk nog méér in handen van de werkgever. En ook die heeft er alle baat bij om werknemers op een doordachte, positieve manier te begeleiden bij hun exit. Ben jij werkgever, HR-manager of teamlead? Dit staat je te doen:
1. Plan een georganiseerde overdracht in
Je werknemer mag dan vertrekken, het werk blijft wel liggen … Om continuïteit te garanderen begin je best op tijd met een overdracht. Is er een opvolger en kan die even meelopen? Ideaal. Ook als dat niet het geval is, denk je er best op tijd aan om laatste projecten mee te laten opvolgen door een andere collega.
2. Zorg voor een bedanking
De loftrompet hoef je niet per se te steken, maar een persoonlijk woordje van dank is wel zo vriendelijk als je werknemer je team verlaat. Plan een moment in om hem of haar in de ‘bloemetjes’ of een andere attentie te zetten. Inspiratie nodig voor een korte speech? Zoek naar een grappige of treffende anekdote.
3. Neem de tijd voor een eerlijk exitgesprek
Een laatste dag? Da’s ook het moment voor een laatste gesprek. Nog te vaak vertrekken werknemers zonder al te veel boe of ba. En da’s een gemiste kans. Niet alleen geef je je werknemer de gelegenheid om iets uit te praten of zijn hart te luchten. Het levert zeker ook waardevolle feedback op voor jou als werkgever. Zo kan je je organisatie én personeelsbeleid in de toekomst verder optimaliseren. En je employer branding verder verfijnen.
Waarom is een doordachte offboarding-strategie essentieel?
Een laatste dag, een afscheidsdrink of het moment waarop je de deur dichttrekt bij je werkgever … Het zijn momenten die bijblijven: ze beïnvloeden de manier waarop je als werknemer terugkijkt op de voorbije periode. Zijn werknemers nog steeds ontevreden na hun laatste dag? Dan uiten ze dat vaak bij vrienden of kennissen of op sociale media. Kan je ze verrassen of vrolijk stemmen met een waardevol afscheid? Wie weet komen ze ooit terug, delen ze complimentjes uit op LinkedIn of raden ze jouw organisatie aan bij andere potentiële sollicitanten. Zo zijn je ex-werknemers nog altijd ambassadeurs van je bedrijf en kunnen ze je reputatie of employer branding een stevige boost geen. En da’s dan weer belangrijk in de zoektocht naar nieuw talent! |