Hoeveel verdien je in de gezondheidssector en de sociale dienstverlening?

Werk je in de gezondheidswereld of sociale sector en ben je benieuwd of jouw loon marktconform is? Het Salarisrapport van StepStone brengt de lonen in België in kaart.


25.02.2022

Werk je in de gezondheidswereld of sociale sector en ben je benieuwd of jouw loon marktconform is? Het Salarisrapport van StepStone brengt de lonen in België in kaart. Twee derde van de werknemers vindt het moeilijk om opslag te vragen. Met ons Salarisrapport durf jij voortaan wél onderhandelen over je loon.

Het gemiddelde brutoloon in de gezondheidssector en de sociale dienstverlening bedraagt € 3.470. De sector scoort daarmee een stuk lager dan het Belgische gemiddelde van € 3.700. Daar blijken de meesten niet van wakker te liggen, want 60% van de werknemers uit de sector geeft aan tevreden te zijn over zijn salaris.

 

Welk diploma heb je behaald?

Je diploma heeft vaak een belangrijke invloed op je loon en dat is in de gezondheidssector en sociale dienstverlening niet anders. Met een master of doctoraat op zak ziet je financiële toekomst er het rooskleurigst uit. Het gemiddelde brutosalaris bedraagt dan € 4.230: een stuk meer dan je collega’s uit de sector en het Belgische gemiddelde! Bachelors kunnen rekenen op zo’n € 3.340. Voor andere werknemers ligt de verloning in de sector flink wat lager. Zij zien op het einde van de maand een brutobedrag van zo’n € 2.700 op hun loonbrief verschijnen.

  • Master/doctoraat: € 4.230
  • Bachelor: € 3.340
  • Andere*: € 2.700

*Andere omvat hoger onderwijs, volwassenenonderwijs, technisch secundair onderwijs, beroepskwalificatie, lager onderwijs en geen.

 

Op welke afdeling werk je?

Ook de afdeling waar je terechtkomt bepaalt mede je salaris. Werknemers in het management voeren met een gemiddeld brutoloon van € 4.760 de top 5 van de bestbetaalde posities in de sector aan. Human resources staat op een verdienstelijke tweede plek, met een salaris van € 4.090. IT volgt op de voet. Werknemers mogen er zich aan zo’n € 4.040 verwachten.

Op de boekhoudafdeling zie je een bedrag van zo’n € 3.810 op je loonbriefje vermeld staan. Het laagste brutoloon is verrassend genoeg weggelegd voor wie actief is in consultancy. Het gemiddelde brutosalaris bedraagt er € 3.550. Net iets hoger dan het sectorgemiddelde.

  • Management: € 4.450
  • IT: € 4.250
  • Engineering: € 4.230
  • Consultancy: € 4.140
  • Bouw en constructie: € 4.020

 

Hoeveel werkervaring heb je?

Ook je niveau van expertise speelt uiteraard een belangrijke rol bij je salaris. Managers verdienen gemiddeld € 4.240, terwijl het gemiddelde brutoloon van niet-managers € 2.950 bedraagt. Van een contrast gesproken!

  • Managers: € 4.290
  • Niet-managers: € 3.130

 

De impact van geslacht en regio op je loon

Anno 2021 blijft er sprake van een opvallend loonverschil tussen mannen en vrouwen. De gezondheidssector en sociale dienstverlening is hier geen uitzondering op. Vrouwen verdienen gemiddeld € 3.170 terwijl het brutoloon van hun mannelijke collega’s meer dan 800 euro hoger ligt. Zij verdienen gemiddeld € 3.980. Ook de plek waar je werkt beïnvloedt je salaris.

Het meest verdien je in Mechelen, waar het gemiddelde brutoloon € 3.880 bedraagt. Antwerpen staat met € 3.780 op de tweede plaats in de lijst met best verdienende steden in ons land en wordt gevolgd door Brussel, waar het gemiddelde brutoloon € 3.750 bedraagt.

  • Man: € 3.980
  • Vrouw: € 3.170

 

In deze steden verdien je het meest

  • Mechelen: € 3.880
  • Antwerpen: € 3.780
  • Brussel: € 3.750

Lees meer:

 

Op zoek naar een job in de openbare sector? Een greep uit onze interessante vacatures

Als IT-analist timmer je aan de digitale groei in de gezondheidssector. Jij bent het aanspreekpunt voor alle digitaliseringsvragen en zet wensen om naar werkbare concepten waarmee ontwikkelaars aan de slag kunnen.

Een preventieadviseur analyseert risico’s en adviseert over preventieve maatregelen. Hij/zij is de sleutelfiguur op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn op de werkvloer.

Als hulpboekhouder werk je op de afdeling accounting en neem je het inboeken van aankoop- en verkoopfacturen voor jouw rekening.

De coördinator/-trice ZNP staat in voor het opstellen, actualiseren en valideren van het ziekenhuisnoodplan. Zowel intern als extern is hij/zij het aanspreekpunt voor alles wat bij het ZNP komt kijken.

 

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.

Recente jobs

Ontvang onze nieuwsbrief vol tips en boeiende artikels

Wil jij graag op de hoogte blijven van het laatste carrière-advies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks nuttige tips voor je carrière.