De perfecte jobadvertentie

Wist u dat 50 % van de kandidaten niet solliciteert omdat belangrijke informatie ontbreekt in de jobadvertentie?

job template

Stepstone jobadvertentie

Hulp nodig? Ontdek onze template, gebaseerd op de Stepstone advertentiestructuur.

In deze digitale tijden is het geen verrassing dat twee derde van de kandidaten gebruik maakt van online platforms om een nieuwe job te zoeken (bron: Stepstone ‘Candidates in Focus’ onderzoek, 2017). Online jobadvertenties zijn dan ook de belangrijkste tool voor het vinden van nieuwe en gekwalificeerde medewerkers.

Een online vacature scoort pas wanneer ze aan verschillende eisen voldoet, zowel inhoudelijk als visueel.

Deze guidelines geven helder weer hoe u de perfecte vacature kunt creëren.

Share this article:

Lay-out en structuur van een goede jobadvertentie

De vaste regels voor goed functionerende webpagina’s zijn ook van toepassing voor online jobadvertenties: heldere info, een duidelijke structuur en aantrekkelijke presentatie zorgen dat de bezoeker langer op de pagina blijft.

Hoe aangenamer kandidaten een vacature ervaren, hoe groter de kans dat ze solliciteren.

60 % van de opgeleide werknemers stelt dat de look van een jobadvertentie bijdraagt aan de beslissing om al dan niet te solliciteren.

Slechts 35 % van de KANDIDATEN vindt dat bedrijfsinformatie voldoende duidelijk wordt gepresenteerd.

6 tips en trucs voor een duidelijk gestructureerde jobadvertentie

  1. Splits uw advertentie zo op: functietitel, introductie/bedrijfsprofiel, functieomschrijving,
  2. vereistenprofiel, voordelen, contactgegevens, aanvullende informatie (bijv. locatie of call to action/solliciteerknop).
  3. Splits elke sectie op in een gestructureerd blok.
  4. Geef titels een herkenbaar lettertype.
  5. Benadruk visueel de belangrijkste informatie, en zeker de functietitel.
  6. Zet de belangrijkste informatie links, want daar starten ze met lezen.
  7. Maak de advertentie minder zwaar door het gebruik van afbeeldingen.
job template

Stepstone jobadvertentie

Hulp nodig? Ontdek onze template, gebaseerd op de Stepstone advertentiestructuur.

Functietitel

De functietitel is wat kandidaten eerst zien. Hij is bepalend om kandidaten naar uw advertentie te leiden en moet dus zo duidelijk mogelijk zijn.

Ga voor:

  • Een eenvoudige en duidelijke titel die kort aansluit bij de vacature omschrijving
  • Kies een titel waar mensen ook effectief op zoeken (denk zoals een kandidaat)

Vermijd:

  • Een combinatie van verschillende talen, zoals Nederlands en Frans
  • Functiebenamingen die alleen intern gebruikt worden
  • Vultektsen als ‘We’re hiring’ of ‘Medewerkers gezocht’
  • Vermeldingen van te algemene soft skills zoals ‘teamgericht’ of ‘toegewijd’
  • Afkortingen als “QA Manager”

Bedrijfsprofiel

Het doel van de bedrijfsomschrijving is om meteen het enthousiasme van een kandidaat op te wekken. Omschrijf de grootte van het bedrijf en de producten of diensten, maar ook de specifieke sector waarin uw bedrijf actief is.

Vertel kandidaten hoe het is om in uw firma te werken: deel uw visie, missie en waarden. Maak duidelijk welk hoger doel uw bedrijf nastreeft en welke rol de nieuwe medewerker daarin zal spelen. Op die manier komen sollicitanten iets te weten over de bedrijfscultuur en kunnen ze inschatten of ze erbij aansluiten.

Raak de kandidaat en wek nieuwsgierigheid op. Vermijd standaard buzzwords als ‘innovatief’ en ‘dynamisch’.

Hou in het achterhoofd!
Zorg dat het bedrijfsprofiel voor elke jobadvertentie identiek is. Dit draagt bij aan uw geloofwaardigheid.

Voorbeeld van een bedrijfsmissie in één zin: “Als één van de grootste digitale bedrijven in België, slagen onze 3000 medewerkers er wereldwijd in om elke dag de ‘perfect match’ te vinden tussen werkzoekenden en bedrijven.”

Wees authentiek
Stel uw bedrijf voor zoals het echt is. Niet zoals u zou willen dat het is. Recent onderzoek toont aan dat kandidaten heel snel holle woorden herkennen in jobadvertenties. Ze hechten weinig geloof aan algemene buzzwords.

Bron: Stepstone ‘job search in spotlight’ onderzoek, 2018

Joblocatie

Is uw bedrijfslocatie bijzonder aantrekkelijk? Vergeet dit zeker niet dit uit te spelen in het bedrijfsprofiel.

Met valse beloften, overdrijvingen en window dressing valt u vroeg of laat door de mand. Dit leidt tot ontevredenheid en zelfs, in het slechtste geval, tot het voortijdige vertrek van uw nieuwe werknemer.

Locatie in header:

  • Best één locatie per advertentie (indien meerdere locaties beter om meerdere advertenties te plaatsen).
  • Best de naam van de gemeente (dus niet ‘Kempen’ of ‘Provincie Antwerpen’ of ‘België’)
  • Geen ‘home office’
  • Vermijd extra’s zoals ‘Store – Hasselt’

Locatie footer:

  • Zorg dat deze locatie overeenkomt met locatie in de titel
  • Geef altijd een bestaande Belgische postcode op (zonder postcode kan de job niet op de VDAB geplaatst worden)
  • Wees zo specifiek mogelijk en geef, indien mogelijk, het volledige adres op

Jobomschrijving

Omschrijf de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden in detail. Uit een onderzoek van Stepstone blijkt dat maar 42 procent van de kandidaten vindt dat de jobomschrijving een voldoende grondig beeld geeft van de rol.

Omschrijf de rol zo gedetailleerd mogelijk:

  • Gebruik sleutelwoorden om de rol in vijf tot acht bulletpoints samen te vatten.
  • Breng een hiërarchie aan in de taken: start bij de belangrijkste en daal zo af.
  • Geef als laatste meer info over strategie, het niveau van verantwoordelijkheid en eventuele lopende projecten.

Jobvereisten

De vereiste vakkennis of specialisaties (beroeps- of academische kennis) moet duidelijk in het lijstje met jobvereisten staan.

  • Omschrijf op z’n minst de kwalificaties die kandidaten voor deze positie moeten hebben.
  • Geef aan hoeveel relevante werkervaring een kandidaat moet hebben.
  • Mogen onervaren kandidaten solliciteren? Vermeld dit dan zeker expliciet.
  • Maak een verschil tussen ‘must have’ en ‘nice to have’ kwaliteiten.

Ook hier is het belangrijk om clichés als ‘teamspeler’, ‘communicatief’ of ‘stressbestendig’ te vermijden. Deze vaardigheden hebben kandidaten in zowat elke job nodig. Onderzoek samen met het team welke specifieke kwaliteiten nu precies voor deze job vereist zijn.

Hou in het achterhoofd: kandidaten zullen ontmoedigd zijn als de eisen te hoog óf te laag zijn. Vind dus een goede balans en wees zo specifiek mogelijk in uw omschrijvingen.

Extralegale voordelen

Uw verwachtingen tegenover kandidaten zijn één zaak. Wat ze voor hun inzet en talent in de plaats krijgen, is minstens zo belangrijk.

De ‘Job hunting in focus’-analyse van Stepstone toont aan dat opgeleide werknemers vooral warm worden van volgende voordelen:

  • Financiële voordelen (bonussen, winstdelen, groepsverzekering, …)
  • Bedrijfsrestaurant, gratis drinken, voordelige maaltijden
  • Sport- en fitnessprogramma
  • Personeelsevenementen
  • Kinderopvang, gezinsondersteunende initiatieven, …

Minder geboeid waren ze over het krijgen van een bedrijfssmartphone of het meebrengen van hun huisdier naar kantoor.

Analyseer de noden en prioriteiten van de doelgroep die u voor een bepaalde vacature voor ogen heeft en vermeld vooral de voordelen die voor hen relevant zijn.

Salaris

Over geld praten vindt u moeilijk? Onze Stepstone analyse toont nochtans aan dat ongeveer 60 % van de werkzoekenden maar wat graag salarisdetails te zien krijgt in de jobadvertentie. Uit diezelfde analyse bleek trouwens dat meer transparantie over andere zaken ook zeer welkom is.

Welke info willen kandidaten te zien krijgen in een jobadvertentie?

Salaris

Werkuren en -schema’s

Trainings- en opleidingsmogelijkheden

Hoe zien medewerkers het bedrijf

De samenwerkingscultuur

Gedetailleerde rolomschrijving

Bron: Stepstone ‘Success factors in recruiting’ onderzoek, 2017

Het belang van factoren als bedrijfscultuur en locatie zijn dus niet te onderschatten wanneer kandidaten een beslissing nemen. Toch blijft salaris op nummer één staan als doorslaggevend argument.

Competitief basisloon

Werkzekerheid

Flexibele werkomstandigheden

Trainings- en opleidingsmogelijkheden

Teamwork

Bron: Stepstone ‘Success factors in recruiting’ onderzoek, 2017

Vacatures bevatten nog veel te vaak onbestemde termen als ‘competitief salaris’ of ‘loon naar prestatie’. Er is hier duidelijk nog ruimte voor een transparantere aanpak wanneer het aankomt op het voorstellen van de job.

Hoewel het begrijpelijk is dat bedrijven niet staan te springen om informatie vrij te geven rond lonen, kan zo’n gebrek aan transparantie ook de indruk geven dat de kandidaat zal aangeworven worden aan een zo laag mogelijke kost.

We moeten dus dringend meer open communiceren over geld. Wanneer u een salaris vermeldt in de jobadvertentie, is het belangrijk om grondig na te gaan wat voor deze positie een competitief loon is. Tal van factoren spelen hierin een rol, dus vergeet niet de loonverschillen na te gaan per locatie, sector, …

Check hier of u uw medewerkers voldoende betaalt, en wat u in het achterhoofd moet houden als u lonen bepaalt.

Meer informatie

Bedrijfsprofiel

Zet uw bedrijf in de kijker

Gratis webinars

Ontdek de laatste trends en ontwikkelingen in HR

Stellenanzeige

Jobadvertentie

Vind snel en gemakkelijk de juiste persoon